Katalogservice

Telefonische Beratung & Bestellung:  06196 - 8 60 65

Von der Geschichtswissenschaft zum Schulunterricht

Yearbook 2012 of the International Society for History Didactics (ISHD), Board: S. Popp, A. Virta, O. Cardoso, M. Furrer, H. Haue, T. Haydn, Joanna Wojdon, editing manager of this issue: Ass. Prof. Dr. Joanna Wojdon, Uniwersytetu Wroclaw (Poland)

Bestellnummer: 4819
Autoren/Hrsg.: Board of the International Society for History Didactics - ISHD
unter Mitarbeit von: Susanne Popp, Jutta Schumann
Erscheinungsjahr: 2012
Auflage: 1
Seitenzahl: 270
ISBN: 978-3-89974819-2
Reihe: Jahrbuch der Internationalen Gesellschaft für Geschichtsdidaktik
Format: Broschur

Verfügbarkeit: lieferbar

22,80 €
*

2012

YEARBOOK 33
JAHRBUCH 33
ANNALES 33 - FROM HISTORICAL RESEARCH TO SCHOOL HISTORY: 
PROBLEMS, RELATIONS, CHALLENGES

VON DER GESCHICHTSWISSENSCHAFT ZUM SCHULUNTERRICHT: 
PROBLEME, BEZIEHUNGEN, HERAUSFORDERUNGEN

DE LA RECHERCHE HISTORIQUE À L’HISTOIRE

Über das Buch

Die Jahreskonferenz der Internationalen Gesellschaft für Geschichtsdidaktik (IGGD) fand im Jahr 2011 in Basel (CH) in Zusammenarbeit mit der Schweizerischen Dachorganisation der geschichtsdidaktischen Gesellschaften (SDGD) und dem Zentrum Politische Bildung und Geschichtsdidaktik an der Pädagogischen Hochschule der Fachhochschule Nordwestschweiz statt. Die Tagung, die von Elisabeth Erdmann, der Vorsitzenden der IGGD, in Zusammenarbeit mit Béatrice Ziegler (Fribourg, Aarau, CH) organisiert worden war, befasste sich mit dem Thema „Geschichtswissenschaft und Schulunterricht: Probleme, Beziehungen, Herausforderungen“ und wandte sich damit einem grundlegenden Forschungsanliegen der IGGD zu. Viele der Tagungsbeiträge sind in diesem Band versammelt. Aber auch einige der thematisch ungebundenen Artikel im „Forum“ unterstreichen die aktuelle Relevanz der wissenschaftlichen Auseinandersetzung mit der Transformation der Begriffe, Inhalte und Methoden der akademischen Disziplin in ein Schul- und Unterrichtsfach.
Im 33. Jahrgang führt die Zeitschrift die erprobte Gliederung in drei Teile – „Fokus“, „Forum“, „Miszellen“ – fort. In diesem 33. Jahrgang (2012) wird unverändert der Beschluss des IGGD-Vorstandes umgesetzt, nur noch englische Artikel wiederzugeben, die jedoch von Zusammenfassungen in den drei Sprachen der IGGD – Deutsch, Englisch, Französisch – begleitet werden. Diese Maßnahme zeigte bereits recht gute Erfolge, was die internationale Wahrnehmung der Beiträge und die Aufnahme der Zeitschrift in gelistete internationale Journal-Aufstellungen betrifft.

Zu den Autoren

Sebastian Barsch
Dr., post-doctoral researcher at the Institute of History of the University of Cologne, Germany; Main research interest: historical thinking of people with special needs, history of (special) education and disability history; e-mail: s.barsch@uni-koeln.de

Arthur Chapman
MA, MPhil, EdD, Reader in Education, Edge Hill University, Lancashire, United Kingdom; Main research interest: historical epistemology, progression in historical thinking, history didactics, interactivity and digital technologies; e-mail: arthur.chapman@edgehill.ac.uk

Markus Daumüller
Dr. phil, research assistant at the University of Education of Heidelberg and middle school teacher in Heidelberg, Germany; Main research interest: history teaching and learning, careers of history teachers, Holocaust-Education; e-mail: markus.daumueller@web.de

Chunmei Gu
Doctor candidate for Philosophy in Fudan University, Shanghai, China; Secretary of Subject of History in Shanghai Municipal Educational Examinations Authority; Main research interest: History Examination; e-mail: maypherme@hotmail.com

Wolfgang Hasberg
Dr., professor of Medieval History and History Didactics at the philosophical faculty of the University of Cologne, Germany; Main research interest: medieval history, historiography, theory and didactics of history; e-mail: w.hasberg@uni-koeln.de

Sun Joo Kang
Dr. Phil., professor of the Department of Social Studies Education at Gyeongin National University of Education, Gyeong – Gi Province, Republic of Korea: Main research interest: world history and national curricula, gender history, teaching and learning history, history textbooks; e-mail: sukang@gin.ac.kr

Urte Kocka
Dr. phil., taught history and philosophy at the Gymnasium until 2003 as well as didactics of history at the Free University of Berlin, Germany, 1997 until 2008; Main research interest: global history and bi-national history textbooks; e-mail: ukocka@zedat.fu-berlin.de

Denisa Labischová
PhDr., PhD, assistant professor of History Didactics at the Pedagogical Faculty of the University of Ostrava, Czech Republic; Main research interest: European dimension in History teaching, visual media in History teaching, historical stereotypes, research of history textbooks, empirical research of historical consciousness; e-mail: denisa.labischova@osu.cz

Jan Löfström
PhD, University Lecturer in History and Social Studies Education, University of Helsinki; Docent in Historical Anthropology, University of Jyväskylä, Finland; Main research interest: social studies curriculum, politics of historical reparations, adolescent historical consciousness, cultural citizenship; e-mail: jan.lofstrom@helsinki.fi

Zhongjie Meng
Dr. phil., associate professor of world history at the history department of East China Normal University, Shanghai; Main research interest: world history and history didactic, comparative study on the memories of world history in Asian and European countries; e-mail: mengzhongjie@yahoo.cn

Daniel V. Moser-Léchot
Dr. phil., professor emeritus of History and History Didactics at the Pedagogical University of Berne, Switzerland, Main research interest: African History, post-colonial studies, international history textbook research; e-mail: daniel.v.moser@bluewin.ch

Karel Van Nieuwenhuyse
PhD in history, is associated to the History Teacher Training Programme of the University of Leuven (Belgium); Main research interest: history of press and politics in Belgium in the 20th century, the use of audiovisual media and language use in history education; e-mail: Karel.VanNieuwenhuyse@arts.kuleuven.be

Nadine Ritze
lic. phil., Lecturer for History and History Didactics at the College of Education (Pädagogische Hochschule) Bern, Switzerland; Main research interest: Cold War history, Cultural history, history of history didactics; e-mail: nadine.ritzer@phbern.ch

Manfred Seidenfuß
Dr., professor of History Didactics at the University of Education of Heidelberg, Germany; Main research interest: historiography, theory and didactics of history, history textbooks, education of history teachers, careers of history teachers; e-mail: manfred.seidenfuss@ph-heidelberg.de

Andreas Wagner
teacher for German language, literature and history in Donauwörth, Germany; junior researcher at the University of Augsburg; Main research interest: schoolbook research, historical consciousness, project work in history teaching, Romanian history, e-mail: san.and.wagner@gmx.de

Sie könnten auch an folgenden Artikeln interessiert sein