Katalogservice

Telefonische Beratung & Bestellung:  069-788077222

Empirische Forschung zum Historischen Lernen

Yearbook 2010 of the International Society for History Didactics (ISHD), Board: S. Popp, A. Virta, O. Cardoso, M. Furrer, H. Haue, T. Haydn, Joanna Wojdon, editing manager of this issue: Prof. Dr. Susanne Popp, Universität Augsburg (Germany)

Bestellnummer: 4547
Autoren/Hrsg.: Board of the International Society for History Didactics - ISHD
unter Mitarbeit von: Susanne Popp, Jutta Schumann, Martin Schmitz
Erscheinungsjahr: 2010
Auflage: 1
Seitenzahl: 320
ISBN: 978-3-89974547-4
Reihe: Jahrbuch der Internationalen Gesellschaft für Geschichtsdidaktik
Format: Broschur

Verfügbarkeit: lieferbar

21,80 €
*

Empirical Research on History learning
Empirische Forschung zum Historischen Lernen 
Recherche empirique sur L´Apprentissage de L´Histoire

Über das Buch

Die im Jahre 2008 von der Vorsitzenden Elisabeth Erdmann organisierte Tagung der Internationalen Gesellschaft für Geschichtsdidaktik (IGGD) konnte dank der wieder einmal großzügig gewährten Fördermittel der Akademie für politische Bildung (Direktor: Prof. Dr. Heinrich Oberreuter) in Tutzing erneut am vertrauten Ort am Starnberger See bei München stattfinden. Das Thema „Empirische Forschung zum historischen Lernen“ nahm den starken empirisch-vergleichenden Trend in den internationalen Bildungswissenschaften auf. Viele der Tagungsbeiträge, die sich um eine Bestandsaufnahme der empirischen Forschung an den verschiedenen internationalen Standorten bemühten, sind in diesem Band versammelt. Aber auch einige der thematisch freien Artikel im „Forum“ unterstreichen zusätzlich die aktuelle Relevanz empirisch orientierter Fragestellungen und Zugänge in der internationalen geschichtsdidaktischen Forschung. Im 31. Jahrgang führt die Zeitschrift die neue Gliederung in zwei Teile – Schwerpunkt und Forum – fort, da diese sehr positiv aufgenommen wurde. Zugleich wird ein dritter Teil hinzugefügt: Rezensionen.
Wir hoffen, dass sich dieser Bereich in Zusammenarbeit mit der Homepage der IGGD mittelfristig zu einer repräsentativen Plattform entwickelt. Damit sind die Reformen noch nicht abgeschlossen: Während in diesem Band noch Beiträge in den drei Kon-ferenzsprachen der IGGD – Englisch, Deutsch, Französisch – versammelt sind, wird der 32. Jahrgang (2011), einem Beschluss des IGGD-Vorstandes folgend, nur noch englische Artikel wiedergeben, die jedoch weiterhin von Zusammenfassungen in drei Sprachen begleitet werden. Diese Maßnahme soll dazu dienen, die internationale Wahrnehmung dieser Zeitschrift weiter zu erhöhen. Abschließend soll noch einmal der Hinweis folgen, dass die Beiträge der Zeitschrift der IGGD bis zum Jahr 2000 im Internet zugänglich sind (http://www.int-soc-hist-didact.org/publications.html). SP/JS

Inhaltsübersicht

PREFACE ·VORWORT ·AVANT

EMPIRICAL RESEARCH ON HISTORY LEARNING · EMPIRISCHE FORSCHUNG ZUM HISTORISCHEN LERNEN · RECHERCHE EMPIRIQUE SUR L´APPRENTISSAGE DE L´HISTOIRE

Arja Virta
Empirical Research on Historical Learning and Thinking in Finland. Overview of Empirical Studies

Elize Sonja van Eeden
Curriculum Transformations in History: Driven by Political Trends or a Result of Empirical Outcomes and Educational Progress? A Debate with South Africa as a sample

Ismail Hakki Demircioglu
Empirical Research on History Education in Turkey: An Overview of Key Issues, Methods and Outcomes

Daniel Lindmark
Empirical Research on the Teaching and Learning of History in Sweden

Alexander S. Khodnev
Empirical Research on History Learning in Russia: The Students’ Difficulties in Working with Primary Sources and Ways to Overcome them

Bärbel Pauline Kuhn
The View of the Netherlands Presented in German History Books from 1947 to 2007

Giorgos Kokkinos, Elias Athanassiades, Panayotis Kimourtzis, Panagiotis Gatsotis, Petros Trantas
Historical Culture and Consciousness: Interaction with New Educational Policies. Teachers’ and Students’ Attitudes towards the Past, Science of History and History Teaching in Greek Primary Education

Carlos Kölbl
Qualitative and Quantitative Approaches in the Research of Historical Learning: Potentials and Limitations

Sonia Abun-Nasr
Namibia, Afrika und die Welt – Geschichtsbilder in Namibischen Schulbüchern vor und nach der Unabhängigkeit

Markus Furrer
Die Schweiz im Kopf – Wie Schülerinnen und Schüler Schweizer Geschichte erinnern

Wolfgang Hasberg
Risks and Perspectives Regarding Empirical Research for Historical Learning

Nicole Tutiaux-Guillon
Réflexions sur les methodologies pour l’analyse des résultats et pour la mise en evidence des processus d´apprentissage en Histoire

FORUM

Julius Müller, Andreas Wagner
„Regards Croisés” – Ikonographie des Ersten Weltkriegs in aktuellen europäischen Geschichtsbüchern

Martin Schmitz
Vergessene Weltgeschichte. Die Pariser Friedenskonferenz Und ihre globale Dimension: Die Beispiele China, Korea und Namibia

Paul Vandepitte
Comment construire un point de vue géopolitique et géoculturel sur la bas de cartes ? Une approche didactique

REVIEWS · REZENSIONEN · CRITIQUES

Horst Gies (in Zusammenarbeit mit Michele Barricelli und Michael Toepfer):
Geschichtsunterricht. Ein Handbuch zur Unterrichtsplanung. Köln, Weimar, Wien 2004 (Bernd Mütter)

Herwig Buntz und Elisabeth Erdmann:
Fenster zur Vergangenheit 2. Bilder im Geschichtsunterricht, Band 2: Von der Frühen Neuzeit bis zur Zeitgeschichte. Bamberg 2008 (Harry Haue)

Ewa Chorąży, Danuta Konieczka-Śliwińska, Stanisław Roszak:
Edukacja historyczna w szkole: teoria i praktyka. Warsaw 2008 (Joanna Wojdon)

Ewa Chorąży, Danuta Konieczka-Śliwińska, Stanisław Roszak:
Edukacja historyczna w szkole: teoria i praktyka. Warsaw 2008 (Barbara Kubis)

ABSTRACTS · RÉSUMÉS · ZUSAMMENFASSUNGEN

AUTHORS’ INDEX · AUTORENVERZEICHNIS · LISTE DES AUTEURS

CALL FOR PAPERS · THEMENANKÜNDIGUNG · APPEL À CONTRIBUTIONS

ORDERS · BESTELLADRESSE · ADRESSE DE COMMANDE

Zu den Autoren

Sonia Abun-Nasr, head of the General Library of the Basler Afrika Bibliographien, Namibia Resource Centre – Southern Africa Library, Basel, Switzerland; main research interests: Ghanaian history, mission history, information society policies

Elias Athanassiades, associate professor of Methodology of Social and Educational Survey Department of Primary Education – University of the Aegean (Rhodes), Greece; main research interests: statistics, educational sociology and social mathematics

Ismail H. Demircioglu, assistant professor at the Department of Secondary Social Science Education at Karadeniz Technical University, Turkey; main research interests: history education, social studies education and teacher education

Elize Eeden, associate professor of History at the Vaal Triangle Campus of the North-West University, South Africa, researcher/lecturer at the Potchefstroom University, South Africa, member of a number of historical societies, author and editor; main research interests: history didactics for prospecting educators

Markus Furrer, professor of History and History Didactics at the University of Education in Lucerne, Switzerland, private-docent at the University of Freiburg/Switzerland; main research interests: European and Swiss chronicle with focus on textbook analyses and teaching of history

Panagiotis Gatsotis, teacher of the Secondary Education, adjunct lecturer at the Department of Primary Education – University of the Aegean (Rhodes), Greece; main research interests: history teaching and learning, history school textbooks analysis

Wolfgang Hasberg, professor of Mediaeval History and History Didactics at the Philosophical Faculty of the University of Cologne, Germany, author of monographies in history didactics, editor of anthologies and textbook author; main research interests: history didactics, mediaeval historiography, ecclesiastical history

Alexander Khodnev, professor for World History and Chair of the Department of World History, teaches modern history at Yaroslavl State Pedagogical University, Yaroslavl, Russia; main research interests: history didactics, history of international organizations, social and cultural history of leisure in Russian and Ukrainian cities in modern times

Panayotis Kimourtzis, assistant professor of Educational Policies & History of Education Department of Primary Education – University of the Aegean (Rhodes), Greece; main research interests: educational policies, history of education, history of science, public institutions’ policies, economics of education in Greece: 19th and 20th century, the Greek “Homo Academicus:” scientific field and scientific identity, symbolic power during the constitution of the Greek State (1830-1862): ceremonies, discourses, symbols and other rituals

Carlos Kölbl, associate professor, researcher and lecturer at the Institut für Pädagogische Psychologie of the Leibniz University of Hanover, Germany; main research interests: historical consciousness in childhood and adolescence, intercultural topics in education, sociocultural psychology, reading literacy, qualitative methods

Giorgos Kokkinos, associate professor of History and History Didactics, member of the International Society for History Didactics Department of Primary Education – University of the Aegean (Rhodes), Greece; main research interests: Greek and European history of political ideas, theory of history, history of historiography and history didactics, history of education, Holocaust studies, symbolic wars of history and culture

Bärbel Pauline Kuhn, professor of History and Didactics of History at the University of Siegen, Germany; main research interests: European history (19th and 20th century), gender history, didactic of history, history school textbooks analysis, bilingual teaching of history, history and historical culture

Daniel Lindmark, professor of Educational History and History Didactics at Umeå University, Sweden, and associate professor of Church History at Åbo Akademi University, Finland; main research interests: history of literacy, religious history, Saami studies and history textbook revision

Julius Müller, teacher on probation for German language, literature and history at the Peutinger-Gymnasium Augsburg, Germany; main research interests: historical consciousness, visual history and history teachers’ training

Martin Schmitz, PhD-student at the University of Augsburg, Germany; main research interests: the First World War, particularly with regard to war experience and coalition warfare

Petros Trantas, associate at the Pedagogical Institute of Greece; main research interests: statistics, educational research, history didactics

Nicole Tutiaux-Guillon, professor of the universities IUFM Nord Pas de Calais, université d’Artois, accredited for supervising researches in history-geography didactics, member of the laboratory THEODILE-CIREL, contributed to several international projects in history didactics; main research interests: effective teaching and learning of history-geography and on their social, civic, ethical aims

Paul Vandepitte, specialist of history education, honorary president of the Flemish Association of History Teachers, coordinator of European projects (citizenship, relations Europe-Africa), coordinator and author of a series of textbooks, co-author of an atlas on the world today and a lexicon of historical and social concepts

Arja Virta, professor of the Didactics of History and Social Sciences at the Department of Teacher Education at the University of Turku, Finland; main research interests: learning and teaching history and social studies, teacher education, intercultural issues in history education

Andreas Wagner, student assistant and tutor at the Chair of History Didactics at the University of Augsburg, Germany; main research interests: European history and nation-building

Sie könnten auch an folgenden Artikeln interessiert sein